Britit Flexiputki -koulutuksessa Suomessa!

Maanantai

Kaunis, hieman syksyinen maanantaiaamu. Ajelen Lahdesta kohti Sipoossa sijaitsevaa työmaata. Saavun työmaalle klo 9:15 varttitunnin ennen sovittua aikaa. Odottelen työmaalla ja aloitan asennuskaluston purkamisen autosta. Vieressä on ala-aste, jonka pihalta pieni rohkea tyttö tulee kysymään, ”mitä sinä teet?” samalla kun nostan hitsauskalustoa pois asennusautosta. ”Aloitamme hitsaamaan putkia kiinni toisiinsa” ehdin sanoa, kun tyttö poistuu juosten kavereidensa joukkoon. Kääntyessäni ympäri, näen brittivieraiden mustan Audin. Päät pyörivät autossa, morjestan brittimiehille ja neuvon heitä ajamaan viereiselle parkkipaikalle. Oikeanpuoleinen liikenne tuottaa hieman vaikeuksia!

Andy Kibblewhite nousee autosta ja toteaa, että ratti on väärällä puolella. Kättelemme koronasta huolimatta. Dan Holmes pistää hermosauhuksi heti kättelyn jälkeen.

Pidemmittä puheitta siirrymme itse asiaan. Näytän saneerattavat osuudet kartasta, katsomme kuvausraportit ja kävelemme kohteen läpi. Kurkistamme viemärikaivoihin ja samalle selitän mitä toimenpiteitä joudumme kaivoille tekemään ennen sujutusta. Pääsemme takaisin asennusauton luokse ja myös pomoni Sami saapuu työmaalle. Varsinainen koulutus voi alkaa.

Puramme hitsauskaluston putkikärryn viereen ja aloitamme hitsauskoulutuksen. Asetamme hitsauskelkat vierekkäin ja laitamme putket hitsauskelkkoihin. Näytän ensimmäisenä putkileikkurin säätämisen, putken puhdistamisen ja putken pään auki leikkaamisen. Hitsausrengas paikoilleen, hitsauspallo saumakohtaan, kelkka kiinni ja hitsauspalloon paine. Sähköhitsauskoneeseen luen arvot lukijalaitteella ja ensimmäinen hitsaus lähtee valmistumaan. Poistan oikeat säädöt putkileikkurista ja Andy kokeilee ensimmäisenä, miten se hitsaus tehtiinkään. Otteet ovat kovin erilaiset, paljastuu, että Andy onkin vasenkätinen. Kaikki menee kuten koulutettu, ainoastaan hitsauspallo meinaa unohtua. Seuraavaksi vuorossa Dan. Kerrasta maaliin tai no, ainoastaan hitsauspallo meinasi unohtua.

Toistamme hitsauksia, kunnes tarvittavat putkiletkat (54 m ja 30 m) ovat valmiit. Toistojen kautta lihasmuisti alkaa löytyä ja hitsauspallokin löytää oikean paikkansa. Käymme vielä läpi tavallisimmat hitsauksessa tapahtuvat virheet. Muun muassa sen, miltä hitsaus näyttää, jos hitsauspallo ei ole oikeassa paikassa.

Rennon koulutustilaisuuden jälkeen pakkaamme tavarat, siirrämme putkiletkat syrjään ja suuntaamme myöhäiselle lounaalle paikalliseen Kebab -ravintolaan. Sovimme seuraavan päivän aikataulun. Ensimmäinen koulutuspäivä on paketissa kellon ollessa hieman yli kaksi.

Tiistai

Tiistaina saavumme Samin kanssa yhdellä autolla työmaalle. Odottelemme hetken brittimiehiä, kunnes he saapuvat ja pääsemme tositoimiin. Tai ainakin osa meistä… Ensimmäinen tehtävä on kahden kaivon putkitulojen piikkaus, jotta putken sisäänveto onnistuu ongelmitta. Halukkaita tai vapaaehtoisia tähän hommaan on rajallinen määrä, joten menen itse piikkaamaan! Pienen alkulämmittelyn jälkeen pääsevät Dan ja Andykin töihin. Heidän tehtävänsä on ratkoa asennuskaluston sijoittelu, vihjeenä olen kertonut ainoastaan mihin vinssi sijoitetaan. Pienen tuumailun jälkeen tavarat löytävät oikeat paikkansa. Yläohjuri sekä alaohjuri kootaan ja vaijeri vedetään linjaan vetojousen avulla. Tämän jälkeen maanantaina hitsattu putkiletka siirretään lähtökaivon luo ja vetopää kiinnitetään. Kaikki alkaa olla valmista vinssaukseen. Saamme vielä tilaajan puolelta kolme edustajaa paikalle seuraamaan varsinaista sujutusta.

Käyn vinssin toimintaan ja turvallisuuteen liittyvät asiat Andyn kanssa läpi. Head-setit päähän ja menoksi. Menen itse avustamaan Dania yläohjaimen (lähtökaivo) puoleiseen päähän. Putki lähtee liikkeelle ja saavuttaa alaohjaimen. Pysäytämme vedon ja työnnämme putkea hieman käsin, kunnes putki on oikeassa asennossa alaohjaimella. Vinssi käynnistetään uudelleen ja veto lähtee ongelmitta linjaan. Seuraamme putken saapumisen välikaivolle. Välikaivoon tulon jälkeen putki pysähtyy hetkeksi. Suuntasin Andyn juttusille. Hän oli seuratessaan vinssausta osunut kypärällä vinssin hätäkatkaisijaan! Muut paikalla olijat eivät tätä lyhytaikaista katkosta edes huomanneet. Putki tulee komeasti perille tulokaivoon. Saan taas pukea kumiasun päälle ja käyn katkaisemassa putken kaivoissa oikeaan mittaan. Tämän jälkeen asetan kiilat vanhan putken ja sujutusputken väliin.

Seuraava kaivoväli vedetään koulutusmielessä akkukäyttöisellä vinssillä. Hieman on suunta aluksi Danilla hakusessa, mutta asennuslaitteet löytävät pian oikean paikkansa. Köysi linjaan vetojousen avulla, vinssin telineen sekä köysiohjaimen asennus ja homma on valmis sujutusta varten. Yläohjaimen päässä lähtökaivolla on tällä kertaa Andy, Danin hoitaessa vinssauksen. Ennen vetoa työn tilaaja Matti Huttunen käy työmaalla ja antaa keskustelujen lomassa myös haastattelun. Jälleen putki lähtee helposti linjaan ja veto on nopeasti perillä. Ohikulkevat koululaiset pysähtyvät hetkeksi ja seuraavat huuli pyöreinä putken menemistä linjaan – tulevia Flexiputken sujuttajia kenties?

Putki tulee perille ja suoritan samat katkaisu- sekä kiilaustoimenpiteet. Pakkaamme tavarat autoon ja teemme pienen mainosvideon asennuksen kulusta. Homma purkissa ja lähdemme jälleen myöhäiselle lounaalle. Lounaan jälkeen palaamme vielä työmaalle tekemään putkien muuraus- ja kaivonpohjien muokkaustyöt. Tämä onkin jo tuttua brittimiehille, joten päästämme heidät majapaikkaansa.

Andy ja Dan suoriutuvat loistavasti koulutuksesta. Asenne työhön on näillä miehillä kohdillaan, eikä turhia teehetkiä pidelty. Kaikki on valmiina No-Dig- Liveen ja Flexiputken Britannian valloitukseen!

Teksti: Juha Kangasniemi

Tiedot työmaasta:

  • Viemäreiden puhdistus ja kuvaus oli tehty sujutusta edeltävällä viikolla
  • Viemärikaivojen halkaisija: 800 mm
  • Linjan syvyys: 2,0-2,5 m
  • Vanha putki: 225 mm betoni
  • Yhteensä 3 kaivoväliä, sujutettu DE 200 Flexiputkella 80 m
  • Työhön käytetty aika:
    ma hitsaus 9:30-14:00
    ti sujutukset 8:30-14:00
    4 kpl:tta päiden muurauksia/ pohjien muotoiluja ti 14:30-16:30
  • Sujutetun osuuden jälkikuvaus tehtiin seuraavalla viikolla