ELPA – rautateiden kitkanhallintajärjestelmä
ELPA:n rautateiden kitkanhallintajärjestelmä (Railway friction management) vähentää kitkasta aiheutuvaa melua erityisesti kaarrekirskuntaa sekä kiskojen ja pyörien kulumista rautateillä, raitiolinjoilla ja laskumäissä.
Wonros – Wear and Noise Reduction at Source. Wonros on slovenialaisen ELPA -yhtiön kehittämä teknologia, joka on edelläkävijä kiskon kitkan ja melun hallinnassa.

Menetelmän edut
– Kiskon kuluminen kaarteissa vähenee jopa 70%, pidentäen samalla pyörien käyttöikää ja tuoden merkittäviä säästöjä.
– Ainoa teknologia, joka vähentää jatkuvasti kiskomelua – kaarteissa jopa 99,9% (kaarrekirskunta).
– Vähentynyt tärinä parantaa rautatiekaluston (esim. laakerit) ja alarakenteen kestävyyttä.
Rautatiet ilman kiskomelua
– Kaarreajossa yleiset yli 3000 Hz:n taajuudet vähenevät merkittävästi.
– Hallittu kitka poistaa kitkamelun, joka on todiste kulumisesta.
– Kulumisen vähentäminen alentaa infrastruktuurin ja liikkuvan kaluston elinkaarikustannuksia.
Todistetut tulokset
Wonros -teknologian käyttöönoton ja radanvarteen asennettavan laitteen ansiosta:
– Kiskojen kuluminen kaarteissa väheni 70%.
– Huoltovälit pitenivät:
ο Kiskon hionta (1800 m): ennen 1 v. → nyt 2-3 vuotta.
ο Kiskojen vaihto (100 m): ennen 6 v. → nyt 18 vuotta.
– Investoinnin takaisinmaksuaika alle 2 vuotta.
Esimerkkejä EU:n alueelta
– Raitiotielinjayhtiö korvasi 30 radanvarsiyksikköä
– Kilpailija X:n täyttö 14 päivän välein → ELPA: 2-3 kertaa vuodessa.
– Kilpailija X:n materiaalinkulutus 700kg/v → ELPA: 100-150 kg/v.
– Kunnossapidon tarve väheni merkittävästi.
Ympäristöhyödyt
– Teräs- ja rautateollisuus tuottaa 11 % maailman CO2 -päästöistä.
– Vuosittain asennetaan 10 miljoonaan tonnia uusia kiskoja, joista suurin osa on kulumisesta johtuvia vaihtoja.
– Kiskojen kitkanhallinta vähentää merkittävästi uusien kiskojen tarvetta.
– Alhainen materiaalikulutus ja tarkka levitystekniikka pitävät radanvarret ja ajoneuvojen pohjat saastumattomina.
– Wonros CHFC -materiaalit eivät vuoda tai putoa.
Turvallisuus
– Jarrutustestit osoittavat, että CHFC -komposiittimateriaalin levityksen jälkeen jarrutusmatkat ovat usein lyhyempiä.
– Teknologia toimii kaikissa sääolosuhteissa, mukaan lukien sade ja pakkanen.
– CHFC -materiaalit eivät reagoi veden kanssa, eikä sade pese niitä pois.
Asiakaspalautteita
– ”Jarrutus – ja pitovaikutukset eivät muutu” -Tšekin tasavalta
– ”Jarrutukseen ja pitoon ei kohdistunut negatiivisia vaikutuksia.” – Saksa
– ”Rautatie nousee jyrkästi, mutta tartuntaongelmia ei ollut.” – Serbia
– ”Ei liukastumista monsuuniaikana.” – Intia
– ”Erittäin tyytyväinen tärinän ja melun vähentämiseen.” – Saksa
– ”Meluongelmamme on ratkaistu täysin.” – Italia
CHFC – edistyksellinen voiteluaine
– Perinteisissä voiteluaineissa 3 % kiinteitä aineita → CHFC: 40-50 % mikropartikkeleita.
– Mikropartikkelit kestävät suuria kuormituspaineita.
– Mikrohiukkaset täyttävät ja kiinteyttävät kiskojen mikrohalkeamat, vähentäen vaurioitumista.
– Biohajoavuus: Vahvistettu OECD 301B -testimenetelmällä.
– Myrkyllisyys vesieliöille: OECD 202 -testi.
– Bioakkumulaatio: Ei sisällä raskasmetalleja tai EU:n REACH-asetuksen rajoittamia aineita.
Sovelluskohteet
– Radanvarsilaitteet (trackside devices)
– Junaan asennettavat laitteet (on-board devices)
– Laskumäet (Marshalling yards)
Palkinnot ja tunnustukset
– European Business Award for the Environment 2004 (Euroopan komissio)
– Research and Innovations Award 2012 & 2014 (International Union of Railways)
– Seal of Excellence 2019 (Euroopan komissio)
– Suojattu 30 patentilla