Pitkäikäinen ratkaisu vaativiin ratakohteisiin esim. vaihteisiin ja terässilloille. FFU ( Fiber reinforced Foamed Urethane ) ratapölkky voidaan valmistaan millimetrin tarkasti mittatilaustyönä mikä nopeuttaa asennusta kohteella. Tuote on täysin kierrätettävissä ja se on myös työstettävissä kuten puu.
FFU ( Fiber reinforced Foamed Urethane )
FFU synteettinen puu valmistetaan pultruusio –menetelmällä. Pultruusio –menetelmässä muovautuvaa massaa vedetään suulakkeen läpi. FFU materiaalissa muovautuva massa koostuu yhtenäisistä lasikuiduista ja erikoispolyuretaanista.
FFU materiaalin tekniset ominaisuudet tulevat esiin erityisesti haastavissa olosuhteissa verrattuna luonnon puuhun. Ratapölkyt voidaan tilata millimetrin tarkkuudella räätälöitynä, jolloin kohteessa tehtävä asennustyö helpottuu ja nopeutuu huomattavasti. FFU materiaali ei ime kosteutta itseensä, joten se säilyttää mittatarkkuutensa ja kestää hyvin myös pakkasta. Materiaali kestää erittäin hyvin kemikaaleja ja korroosiota.
FFU on ympäristöystävällinen: siitä ei liukene eikä haihdu mitään ympäristöön ja se on täydellisesti kierrätettävissä oleva materiaali.
Tuote on kehitetty ja valmistetaan edelleen Japanissa. Ensimmäiset FFU ratapölkyt on asennettu Japaniin 1980 –luvulla ja ovat edelleen käytössä. Eurooppaan ensimmäiset FFU ratapölkyt tulivat vuonna 2004. FFU ratapölkkyjä käytetään pääsääntöisesti vaihteissa ja terässilloissa. FFU synteettinen ratapölkky on pitkäikäinen ratkaisu vaativiin ratakohteisiin.
FFU aikajana:
1978 FFU materiaali kehitetään
1980 FFU ”kenttäkokeet” aloitetaan Japanissa Miomotegawa sillalla ja Kanmon tunnelissa
1985 Ensimmäiset testitulokset kenttäkokeisiin asennetuista FFU ratapölkyistä. JNR Japanese National Railways hyväksyy FFU ratapölkyn käytön
1991 Kenttäkokeen testitulokset ovat erittäin hyvät. FFU ratapölkyn menekki kasvaa Japanissa merkittävästi
1996 Railway Technical Research Institute (RTRI) kenttäkokeiden perusteella FFU ratapölkyn eliniän odotetaan olevan yli 50 vuotta
2004 Ensimmäinen siltakohde Euroopassa, metrosilta Wienissä
2007 FFU ratapölkylle myönnetään Japanilainen JIS E 1203 standardi
2008 Hyväksyntä Serbiassa ja FFU:n asennus vaihteeseen Saksassa
2009 The German Federal Railway Authority (EBA) hyväksyntä FFU:lle
2010 FFU ratapölkkyjen asennus vaihteisiin Hampurissa ja Münchenissä
2011 RTRI tutkimustulosten mukaan testikohteen ratapölkkyjä voidaan käyttää helposti seuraavat 20 vuotta
2012 Hollannissa asennetaan FFU ratapölkyt kolmeen siltakohteeseen
2013 Itävallassa uusitaan useita vaihteita ja 12cm ratapölkky testeissä 22,5t akselikuorma / 200 km/h
2014 Sveitsissä hyväksyntä käyttää 12 cm FFU ratapölkkyjä tunneleissa
2015 Belgia: ensimmäinen siltaprojekti FFU:lla
Ranska: kaksi vaihdetta FFU:lla
Sveitsi: 5 vaihdetta ja yksi tasoristeys
2016 Ranska: kaksi vaihdetta kiintoraiteessa
Norja: ensimmäinen siltahanke
Britannia: ensimmäinen siltahanke
2017 Ranska: FFU 100:aa kiintoraiteen vaihteisiin
Ruotsi: silta Tukholmassa
Saksa: EBA lopullinen hyväksyntä: FFU maksimi 230km/h
Britannia: Network Rail lopullinen hyväksyntä kaikkiin siltatyyppeihin
Irlanti: ensimmäinen siltaprojekti
2018 Italia: ensimmäinen siltaprojekti
USA: siltaprojekteja
Espanja: ensimmäinen vaihdeprojekti
Vietnam metro: ensimmäinen vaihdeprojekti
2019 Singapore: ensimmäinen vaihdeprojekti
Filippiinit metro: ensimmäinen vaihdeprojekti
2020 Suomi: Pakkastestit Tampereen Yliopisto
Pori-Mäntyluoto asennukset radalle
2021 Espanja: silta- ja vaihdeprojektit
Suomi: Punkasalmen ratasilta
2022 Tanska: ensimmäinen siltaprojekti
2024 Suomi: Tammerkosken ratasilta
Pieksämäki vaihde
EBA -hyväksyntä
FFU- ratapölkyn taivutustesti toteutettu v. 2020 Tampereen yliopistolla. FFU-ratapölkyssä ei havaittu muutoksia -65 – 70 asteen pakkastestissä.

Ensimmäiset FFU -ratapölkyt asennettu Pori-Mäntyluoto radalle syksyllä 2020.

Punkasalmen ratasillalle asennettu FFU -ratapölkyt syksyllä 2021
Tammerkosken ratasillan kohteeseen asennettu FFU -ratapölkyt kesällä 2024.
Ylen uutinen aiheesta
Pieksämäellä FFU-ratapölkkyjä asennettiin vaihteeseen, syksy 2024